kadett E
1984-1993
De in 1984 geïntroduceerde Kadett E was veel ronder vormgegeven dan zijn voorganger, vooral uit oogpunt van aerodynamica. De Kadett E was wederom leverbaar als 3- of 5-deurs hatchback en als 3- of 5-stationwagon (nog steeds als Caravan) en als 4-deurs sedan. Nieuw was de bestelwagenversie, de Kadett Combo. Het model werd in de Verenigde Staten verkocht als Pontiac LeMans en in Zuid-Afrika als Opel Monza. Ook De Kadett E staat op het GM-T platform.
De Kadett E was vanaf het begin leverbaar met een ruime keuze aan motoren: de 1.2S (55 pk), 1.3N (60 pk), 1.3S (75 pk), 1.6D (54 pk), 1.6S (85 pk), 1.8S (90pk, carburateur) en de 1.8E GSi (112 pk benzine-injectie). In 1987 werd het injectiesysteem ook voor de 1.3 (60 pk), de 1.6 (75 pk) en de 1.8 (90 pk) leverbaar. Ook de driewegkatalysator werd gemeengoed voor de Kadett. De GSi kreeg in 1986 een nieuwe 2-litermotor die 115 pk leverde en later ook een 16-klepperversie die 156 pk opbracht.
De Kadett E werd in 1985 verkozen tot Auto van het Jaar, vooral vanwege zijn moderne aerodynamische carrosserie.
Eind 1988 werd de E-Kadett gefacelift, waarbij vooral de voorbumper en het interieur gewijzigd werden, met onder meer nieuwe stoelen, iets gewijzigd dashboard en iets luxueuzere materialen. De dieselversie ging van 54 naar 60 pk en ook de 1,5-turbodiesel (68 pk) van Isuzu werd leverbaar. In die tijd verschenen er naast de GL en de GLS diverse actiemodellen, zoals de Life, Expression, Frisco, Dream, Beauty en Champion. De Champion was van oorsprong een GSi, maar met meer luxe als Recaro-stoelen en lederen bekleding. De overige actiemodellen waren gebaseerd op 'normale' uitvoeringen, waarbij vooral uiterlijkheden werden opgewaardeerd (zoals bekleding en wieluitvoeringen).
Carrosseriebouwer Bertone bouwde van 1987 tot 1993 een cabrioletuitvoering van de Kadett E . Deze was leverbaar met een 1.6i-motor (met 75 pk) of een 2.0i-motor (115 pk). In het begin had de 1.6 de bumpers van de normale Kadett en de 2.0 die van de GSi; later kreeg ook de 1.6 de GSi-bumpers, en gingen ze als Edition door het leven.
In 1991 viel het doek voor de Kadett E en tevens voor de merknaam Kadett. De opvolger kreeg de naam waaronder de Vauxhall-versie al jaren verkocht was: de Astra. Wel werd de Kadett E in aangepaste vorm nog enige jaren doorgeproduceerd door GM-dochter Daewoo als Daewoo Nexia.