kadett D
1979-1984
De Kadett D was een grote verandering ten opzichte van zijn voorgangers. Als eerste Opel werd in de Kadett D voorwielaandrijving toegepast. Het uiterlijk werd volledig opnieuw ontworpen, waarbij het hoekige karakter van de carrosserie erg opviel. Bij alle basisversies waren tot modeljaar 1983 de koplampen rond (met matzwarte achtergrond); alle overige uitvoeringen hadden rechthoekige lampen die aansloten op de knipperlichten. De D-Kadett werd in Groot-Brittannië verkocht als Vauxhall Astra en staat daar bekend als het MK I-type. De Kadett D staat op het GM-T platform, een wereldwijd voor verschillende ontwerpen gebruikt platform.
De carroserievarianten waren: de hatchback en de caravan (stationcar), beide zowel 3- als 5-deurs. Ter opvolging van de Kadett C-sedan was er ook een 4-deurs sedanversie (het basismodel) van de Kadett D beschikbaar, alleen was deze uiterlijk nauwelijks te onderscheiden van de hatchback. Alleen de scharnieren van de kofferklep zaten lager, waardoor de achterruit normaal 'vast' in de carrosserie zat (hoedenplank bewoog natuurlijk ook niet mee). Net als bij de eerdere Kadetts gaf het typenummer de motorinhoud en de compressie aan, behalve bij de GTE, deze had een 1,8 liter injectiemotor van 115 pk. De Kadett-D was de eerste Kadett die met dieselmotor leverbaar werd; in 1981 verscheen de 1.6D (54 pk).
De zwakst gemotoriseerde Kadetts met 1.0N (40 pk) en 1.0S (48 pk) motoren behoren tot de minst verkochte modellen en zijn derhalve nu erg schaars. De 1,0- en 1,2-litermotoren dateren nog van de allereerste Kadetts en stonden, hoewel ouderwets met stoterstangen en contactpuntjesontsteking, als uiterst betrouwbaar te boek; de 1,3- en 1,6-litermotoren waren nieuw ontwikkelde motoren met bovenliggende nokkenas en elektronische ontsteking.
De GTE, het topmodel, was alleen in zwart, rood of wit leverbaar. Bestelde men een witte, dan werden de bumpers en wieldoppen ook meegespoten (de zgn. white-edition), deze GTE was verder herkenbaar aan de zwarte rand rond de ruiten en de spoilerkit die wit gespoten was. De SR-uitvoering (met de 1.6-motor) was van dezelfde kit voorzien, maar dan van zwart kunststof.